Jens Christensen
Af Thomas H. Beck, Tidehverv, 2007, nr. 10, december, s.195-203.
Den 10. og 11. august 1955 blev der i Rønde afholdt årsmøde i Dansk Pathanmission. Margrethe og Jens Christensen havde det forgangne år været hjemme i Danmark, og årsmødet skulle være afslutningen på et meget travlt hjemmeophold, hvor de begge havde rejst landet tyndt på deres turné rundt til Dansk Pathanmissions mange kredse. Ud over forpligtelsen til at vise ansigtet for missionsselskabets støtter og fortælle om de eksotiske og barske forhold derude i det fremmede på missionsmarken, så havde Jens Christensen på disse besøg også en meget vigtig opgave med at fremlægge planerne om at etablere en selvstændig luthersk kirke i Nordvestgrænseprovinsen i Pakistan.
Jens Christensens selvopgør som ung.
Jens Christensens planer om, at menighederne ude i Dansk Pathanmissions
område skulle gøres selvstændige og uafhængige af missionsselskabet,
kunne dog ikke komme bag på nogen, som havde fulgt hans arbejde, siden
han i 1926 var blevet ansat i det, der dengang hed Teltmissionen. For
allerede fra begyndelsen af sin ansættelse arbejdede han frem mod en
etablering af en selvstændig lokal kirke. I første omgang hang dette
tæt sammen med et selvopgør. Inden Jens Christensen blev ansat i
Teltmissionen, havde han nemlig været ansat i et amerikansk
missionsselskab (Christian and Mission Alliance), som havde sendt ham
og en anden ung missionær til Indien i 1922, hvor de skulle gå fra dør
til dør i dette hedenske land, sådan som Jesus i sin tid havde befalet
sine disciple det. Det gik dog hurtigt op for Jens Christensen, at
projektet stort set var meningsløst, da de ikke havde nogen menighed at
henvise til. Deres missionsvirksomhed havde derimod karakter af
gerningsretfærdiggørelse, fordi det for det første kom til at virke,
som om missionærerne gjorde det for deres egen frelses skyld, og for
det andet kom til at virke, som om missionsselskabet hjemme i Amerika
også kun gjorde det for at kunne retfærdiggøre sig selv og sine
støtter, så missionsselskabet nærmest fungerede som en frelsesanstalt.
Selvopgøret lå dog ikke kun i denne kritik af hans missionsselskabs
virke og i den forbindelse alle andre missionsselskaber. ”Det var
nemlig også et opgør med hele den kirkelige baggrund, som han var
vokset op med, der havde sin rod tilbage til de danske
vækkelsesbevægelser fra 1800-tallets midte. Hans bedsteforældre på både
mødrene og fædrene side var nemlig dengang udvandret fra Danmark til
Chicago for at undgå repressalier på grund af deres engagement i disse
nye pietistiske bevægelser. Denne inderlige og personlige fromhed, som
prægede hans bedsteforældre dybt, prægede da også hans eget hjem så
meget, at det lå i luften, at han skulle være præst. Så da han kom hjem
fra 1. Verdenskrig i 1918, påbegyndte han derfor sin præste- og
missionæruddannelse i New York, der blev afsluttet i 1921. I
selvopgøret lå desuden også den erkendelse, at han måske lige så meget
var blevet missionær på grund af sin eventyrlyst, der også havde vist
sig i hans deltagelse i 1. Verdenskrig, hvor han for at blive udsendt
havde gjort sig et år ældre ved sessionen.
Jens Christensens kirkesyn.
Jens Christensens selvopgør er dog ikke noget, som han dengang i 1926
råbte op om på torve og i stræder. For bestyrelsen i Teltmissionen og
alle missionens kredse i Danmark fremstod han derimod som helt afklaret
med sit syn på kirke og mission, da han blev ansat. Den unge missionær
på 26 år trådte fuldstændig i karakter og virkede ikke på noget
tidspunkt usikker og vaklende over for den opgave, som han stod over
for. Det var dog heller ikke storskrydende og selvsikkert, at han påtog
sig opgaven med at skulle opbygge en menighed omkring hospitalet i
Hoti-Mardan nordøst for Peshawar i Indiens Nordvestgrænseprovins, tage
sig af missionen over for de mandlige muslimer og desuden være præst
for de kvindelige missionærer. Derimod var det bestemt med ydmyghed,
han gik til denne opgave, som også betød en stor ændring i
Teltmissionens linie, da den i sine første godt 20 år havde været en
såkaldt hospitalsmission med et fremtidigt mål om at skulle drive
mission over for muslimske kvinder inde i Afghanistan. Nu havde man dog
efterhånden set i øjnene, at Afghanistan ikke er et land, som man skal
forvente at komme helskindet hjem fra, hvis man har ambitioner om at
kristne den lokale befolkning, ligesom man ikke mindst havde erkendt,
at mission skal drives ud fra en kirke, hvor der er et fællesskab at
henvise til. Og netop dette synspunkt, at mission og kirke er ét, var
fra begyndelsen grundlæggende for Jens Christensens arbejde. I sin
besindelse på, hvordan han skulle gribe sit arbejde an, gjorde han før
sin ansættelse det så også klart i et brev til bestyrelsens formand
rektor Hass, at han anså prædikenembedet som sin vigtigste opgave, og
at hans kirkesyn dermed var ganske evangelisk-luthersk: at kirken
nemlig er dér, hvor evangeliet forkyndes rent og purt og sakramenterne
forvaltes rettelig. I sommeren 1926 uddybede han det i en artikel i
missionens blad, hvor det stod klart, at det var hans håb og mål at få
grundlagt en kristen kirke blandt pathanerne og med pathanere som
kirkens tjenere, og at det derfor var vigtigt at prøve på at samle så
mange kristne som muligt på ét sted. Dette arbejde skulle dog ikke
forceres, da han ikke ønskede at bygge en kirke, før pathanerne selv
kunne være med til det, da det gerne skulle ske efter deres åndelige og
timelige evner. At forlange, at de skulle bygge en kirke, før de var
klar til det, mente han ville være for stor en byrde at lægge på dem,
og hvis missionen byggede den, mente han, det ville sætte dem i en
rolle som snyltere. I den forbindelse opdelte han sit arbejde i tre
kategorier. For det første det evangeliserende arbejde med at forkynde
rundt i landsbyerne for muslimerne. For det andet det kirkeopbyggende
arbejde med at samle folk til gudstjeneste, at undervise den enkelte og
at uddanne unge evangeliske arbejdere. Og for det tredje det litterære
arbejde med at skrive små traktater om kristendommen, oversætte Bibelen
og oprette læsestuer, hvor kristen litteratur skulle være tilgængelig,
og hvor missionæren kunne føre samtaler med muslimerne. Men man kan nu
også tilføje en fjerde og ikke uvæsentlig kategori ved hans arbejde, da
han nemlig brugte meget tid på at studere, ikke kun teologi, men også
islam og det pathanske folks kultur, historie og sprog. Når han ikke
nævner det som en særlig kategori, så er det ganske enkelt, fordi det
var så selvfølgeligt for ham. Hans teologiske arbejde og arbejdet med
islam og den befolkning, som han skulle forkynde over for, var nemlig
roden i hans arbejde. Det var det, der gav næring til alt det andet,
hvor så grundstammen var arbejdet med at etablere en kirke. For hele
tiden var hans hensigt, at der skulle etableres en selvstændig kirke i
stedet for, at missionsselskabet hjemme fra Danmark på en formynderisk
måde påtog sig ansvaret for de kristne. Arbejdet hen imod en
selvstændig kirke blev da også Jens Christensens livsopgave.
Pakistans lutherske Kirkes første synode i 1955.
Det var i 1955, at denne livsopgave skulle nå sin kulmination ved
Pakistans lutherske Kirkes første synode den 2. november, hvor en
kirkeforfatning blev vedtaget og Jens Christensen valgt som biskop for
kirken. Men selvom menighederne ude i Nordvestgrænseprovinsen og de to
lutherske missionærforsamlinger i området var nået til enighed om at
indgå et samarbejde og etablere en selvstændig kirke, så kom det ikke
til at foregå uden sværdslag på årsmødet hjemme i Danmark den 10. og
11. august. Der var dog allerede inden årsmødet rejst en del kritik af
og stillet spørgsmål til planerne om at gøre kirken selvstændig. De
forbehold, der kom til udtryk, drejede sig specielt om, hvorfor der
skulle være en kirkeforfatning, hvorfor kirken skulle styres af en
synode, og hvorfor kirken skulle være episcopal. Disse indvendinger var
i og for sig ganske naturlige set ud fra en dansk folkekirkelig
synsvinkel. Særligt hvis man teologisk var knyttet til Indre Mission,
Tidehverv eller grundtvigske kredse, hvor de fleste betragtede
Grundlovens § 66 som opfyldt ved, at Folketinget løbende lovgiver på
folkekirkens vegne, hvorfor man derfor heller ikke ønskede en synode,
ligesom man heller ikke var interesseret i for ”stærke” biskopper.
Opgøret med Anna Bramsen.
Dansk Pathanmissions bagland kom i midten af 50’erne da netop fra disse
forskellige kirkelige og teologiske kredse, hvor det i Teltmissionens
tid ellers havde været et stort set indremissionsk foretagende. At
præster med tilknytning til det grundtvigske og tidehvervske var
begyndt at støtte Dansk Pathanmission, må så også tilskrives Jens
Christensen, der meget hurtigt efter sin ansættelse måtte tage et
skarpt opgør med liberalteologien, blandt andet fordi
missionærforsamlingens leder Anna Bramsen mere og mere bevægede sig i
den retning. Uoverensstemmelserne mellem dem var dog ikke til stede fra
begyndelsen, da Anna Bramsen var den vigtigste årsag til, at Jens
Christensen blev ansat, da bestyrelsen hjemme i Danmark ansatte ham på
hendes varme anbefaling. Enig med ham må hun da også grundlæggende have
været fra begyndelsen, da hun kendte Jens Christensen i flere år før
hans ansættelse, hvor han ikke kun arbejdede og boede i området, men
også var blevet forlovet og den 6. januar 1926 gift med den danske
sygeplejerske Margrethe Rasmussen. Men hurtigt opstod der alligevel
uoverensstemmelser imellem dem, som i første omgang mest drejede sig om
deres kompetenceområder, men dog mere og mere blev af teologisk art og
først og fremmest handlede om et forskelligt syn på missionens mål og
midler.
Modstand og uoverensstemmelser skærper Bramsens og Christensens teologi.
Det var primært Anna Bramsen, der flyttede sit teologiske ståsted. Men
det selvopgør, Jens Christensen havde været igennem inden sin
ansættelse i Teltmissionen, blev selvfølgelig igennem de kommende år
gennemtænkt, pudset af og konsolideret samtidig med, at disse års
åbenbaringsteologi fik stor indflydelse på hans teologiske tænkning.
Desuden var Anna Bramsens missionssyn selvfølgelig også med til at
skærpe hans egen teologi, ligesom hans teologiske udvikling også hang
sammen med den modstand, de som missionærer mødte i området. Det
drejede sig ikke kun om de vanskeligheder, der var med at omvende
muslimerne og de vanskeligheder, som en muslims omvendelse medførte,
hvor det førte til brud med og udstødelse fra deres familier. Men det
handlede også om den modstand, de mødte i form af demonstrationer og
massemøder mod deres tilstedeværelse i området, der havde det formål at
ophidse befolkningen til vold. Som en følge heraf drejede modstanden
sig så også om deciderede personlige overgreb, hvor den mest tragiske
hændelse var mordene den 19. maj 1934 på to sygeplejersker og Margrethe
og Jens Christensens syvårige søn.
Anna Bramsens missionssyn.
Anna Bramsens syn på, hvordan mission bør drives, hang nøje sammen med
hendes kristendomsforståelse. For hende var kristendom nemlig primært
et krav om et personligt metodisk fromhedsliv og kravet om
efterfølgelse af Jesus i et brud med denne verden, hvorfor hun anså
missionærens livsførelse som meget vigtig. Som en følge heraf lod hun
sig gribe af den stigende interesse for Frans af Assisi, der siden
slutningen af det 19. århundrede havde bredt sig inden for dele af den
protestantiske verden og sluttede sig i 1928 til en franciskansk
tertiarorden. Det måtte naturligvis føre til en konfrontation mellem
hende og ikke kun Jens Christensen, men også nogle af de andre
missionærer og store dele af missionsselskabets medlemmer hjemme i
Danmark. Det gjorde det så ikke bedre, at hun selv oprettede en
mindresøsterorden i Mardan, som et par af de kvindelige missionærer lod
sig optage i med løfte om fattigdom og cølibat. Denne orden gav hun i
1933 sine egne ordensregler, hvor anliggendet var, at hospitalet i
Mardan skulle fungere som et moderhus med små såkaldte ashramer rundt
om i Indien, hvor folk kunne samles for at modtage belæring og udføre
religiøse øvelser i fællesskab.
Jens Christensens missionssyn.
Anna Bramsens udvikling hang også sammen med den modstand, som
missionen mødte i området. Men hvor hun altså forsøgte at finde frem
til missionsmidler, der kunne give resultater, så holdt Jens
Christensen fast i, at der ikke er andet missionsmiddel end kirken, og
at kirkens lydighed over for sin opgave er et resultat i sig selv. Det
kom til at stå fuldstændig klart for ham, at hverken kirken eller
missionsselskabet er subjekt for forkyndelsen, og at man derfor heller
ikke skulle kunne gøre hverken Bibelen, ashramer, hospitaler, skoler,
nødhjælp og så videre til missionsmidler. Det er derimod Gud, der er
forkyndelsens subjekt, mens Guds midlertidige skabning, kirken, er hans
middel. Missionæren er derfor tilknytningspunktet mellem Gud og den
ikke-kristne. Missionæren er stødtropssoldaten, der med Åndens sværd må
sætte sig selv ind uden nogen brug af midler, da missionæren selv er
Guds middel. Missionærens opgave er derfor i tro, lydighed og ydmyghed
over for apostolatets befaling at forkynde evangeliet i bevidsthed om,
at han kommer med tomme hænder og hverken kan tilbyde guld eller grønne
skove. Hans opgave er at modsige islam. Han skal derfor heller ikke
komme anstigende med en følelse af overlegenhed i kultur, uddannelse og
teknisk formåen. Missionæren skal ikke blande budskabet op med alt
muligt andet og gå på akkord med det, ligesom han i det hele taget ikke
skal stille sig selv og sit eget i centrum. Tværtimod kommer
missionæren som menneske blandt mennesker, der i forhold til Gud ikke
er bedre og mere troende end den ikke-kristne. Missionæren er udsendt
med et budskab, der ikke er hans eget, men Guds. Hans personlighed og
mening om budskabet er i strengeste forstand ligegyldigt, for det er
hans udsendelse og hans budskab, prædikenen, forkyndelsen af
evangeliet, det kommer an på.
Opgør med missionens motiver og metoder.
I sammenhæng med denne klare definition af forkyndelsens
”subjekt-middel-objekt” tog Jens Christensen også et opgør med
missionsselskabernes tale om motiver og metoder. Han angreb
missionsselskaberne for at have fornægtet kirkens sande væsen som
missionskirke, hvor de med deres institutionsvirksomheder havde
opstillet falske motiver som at omplante kristne livsværdier i de
ikke-kristne lande, at vise kristendommens kærlighed igennem et etisk
korrekt liv, at vise den kristne kulturs næstekærlighed over for de
ikke-kristne folk og meget andet af samme skuffe. Over for de metoder,
som missionsselskaberne derfor anvendte, påpegede han, at de som
overlegne åndsaristokrater førte en form for nedladende
beskyttelsespolitik over for konvertitterne og lod dermed i princippet
kirken ude af betragtning i deres arbejde, da de så også kun definerede
kirken ved at være det sted, hvor to og tre er samlet i Jesu navn, mens
sakramenterne og bekendelsen blev gjort ligegyldige. Han angreb dem
desuden for at omplante den vestlige kirkes traditioner og ritualer i
de fremmede kulturer, så kirkens form blev fremmed for konvertitterne.
Helt grundlæggende påpegede han det fejlagtige i, at man generelt set
tog afstand fra teologien som vej for missionen, og at
missionsselskaberne ikke havde nogen kirkebevidsthed.
Jens Christensens linie vinder.
Anna Bramsen og Jens Christensen gik på den måde i hver sin retning, så
det til sidst måtte blive Teltmissionens bestyrelse og dens kredse, der
måtte vælge side. Det skete dog først ved årsmødet i 1934 efter flere
års strid. Bestyrelsen ønskede dog at undgå en personlig strid og
fokuserede på, at det var et valg mellem to fremtidige og ikke
forenelige linier for missionen, hvor et flertal i bestyrelsen støttede
Jens Christensens kirkedannende arbejde. Ved afstemningen billigede et
flertal af kredsene da også denne indstilling, selvom mange i missionen
helt klart var begejstrede for Anna Bramsens tanker. Konsekvensen af
striden blev da også, at over en tredjedel af kredsene opsagde deres
forbindelse til Teltmissionen, da først Anna Bramsen og siden tre af de
kvindelige missionærer opsagde deres stillinger i vinteren og foråret
1935.
Grundtvigsk sværmeri.
Med valget af Jens Christensens linie havde man også valgt, at han blev
missionens afgørende person og desuden også dens stemme udad til hjemme
i Danmark. Et væsentligt opgør med liberalteologien havde fundet sted,
og vejene var nu skilte, så Dansk Pathanmissions bagland nu også kom
til at bestå af folk med tilknytning til især det grundtvigske. Det
blev i 40’erne og 50’erne endnu mere udpræget og var da besynderligt
nok – eller måske alligevel ikke så besynderligt endda – herfra de
fleste indvendinger mod planerne om at gøre kirken selvstændig kom fra.
Men ud over disse indvendinger mod en kirkeforfatning, en synode og en
stærk biskop blev der under årsmødet i august 1955 også rejst en anden
diskussion af sognepræst Otto Paludan, der fandt det forkasteligt, at
Jens Christensen højst sandsynligt ville blive biskop for kirken.
Baggrunden for Otto Paludans indsigelse mod Jens Christensen som biskop
havde sit grundlag i den holdning, at kristendom og nationalitet er to
så tæt forbundne størrelser, at det udelukker en af fremmed herkomst
som biskop. Otto Paludan påpegede derfor, at det burde være en
pakistaner, der skulle indtage kirkens øverste embede. Hans indlæg mod
Jens Christensen var dog noget usaglige. Ikke kun fordi han spillede på
folks følelser ved ganske upassende at sammenligne Jens Christensen med
den tyske biskop i Kiel, der ønskede at indsætte tyske præster i de
danske menigheder i Sydslesvig. Men i særlig grad, fordi han beskyldte
Jens Christensen for ikke at have sans for den pakistanske folkelighed
og desuden ville gøre Jens Christensen til en amerikaner, hvis sigte
det var at gøre et dansk foretagende amerikansk.
Kristendom og folkelighed.
Hvor Jens Christensen forholdt sig konkret til den virkelighed, han
befandt sig i, var Otto Paludans indlæg udtryk for et grundtvigsk
sværmeri, der forholdt sig abstrakt til tilværelsen og dermed ikke kun
lukkede ørerne for de argumenter, der kom på bordet i denne sag, men
også ignorerede, hvad Jens Christensen havde stået for igennem årene.
For var der nogen, der havde beskæftiget sig med spørgsmålet om
folkelighed og kristendom, så var det Jens Christensen, der udtrykte
det på den måde, at en kirke altid befinder sig i den spænding, at idet
evangeliet skal forkyndes, så det slår rod i det folkelige, sprænges
det folkelige netop ved, at kristendommen slår rod! Men han
understregede samtidig, at denne sprængning ikke skal komme ved en
kirkes ”angreb” udefra med en eller anden form for kultur-imperialisme,
men ved Ordets kraft indefra, hvorfor kristendommen derfor aldrig vil
være ”ren”, men altid være iført en folkelig klædedragt. Jens
Christensen var derfor også bevidst om, at der heri lå en fare for, at
kirken bliver fremmedartet, at der opstår synkretisme og falsk lære, og
at der bliver uordentlige forhold inden for kirken.
Det litterære arbejde.
Lige siden sin ansættelse i Teltmissionen havde Jens Christensen
beskæftiget sig med denne problematik, da han som forkynder af
evangeliet til et fremmed folkeslag nødvendigvis måtte lære dette folks
sprog og kultur at kende. I den forbindelse havde han igennem årene
lagt et kæmpe arbejde i at skrive kristen litteratur til pathanerne og
ikke mindst få oversat Bibelen. Dette arbejde fyldte meget i årene
efter bruddet med Anna Bramsen, hvor det begyndte at gå stærkt med at
få opbygget en lokal kirke i Mardan. For det handlede ikke kun om at
skaffe midler til mursten og at fremkalde en menighedsbevidsthed, som
skulle vænne de kristne pathanere til at give frem for at tage imod.
Men det handlede i særlig grad om at få lavet ritualer, kirkebønner,
oversat og digtet salmer til orientalske melodier, skrevet traktater om
evangeliske, kirkelige og dogmatiske emner, oversat
bekendelsesskrifterne, skrevet en katekismus for pathanere, oversat
tekstrækkerne til pashtu, lavet en alterbog og udarbejdet en
kirkeforfatning. For dette arbejde modtog han i øvrigt efter 2.
Verdenskrig den anerkendelse at blive æresmedlem af bestyrelsen i ”The
British and Foreign Bible Society”, da han i løbet af krigen havde sat
kronen på sit litterære værk med en ny og gennemarbejdet oversættelse
af Bibelen til pashtu.
Den pathanske menighed.
Allerede i 1936 havde Dansk Pathanmissions bestyrelse godkendt den
kirkeforfatning, som Jens Christensen meget hurtigt havde fået
udarbejdet, så de dermed kunne få dannet en egentlig pathansk menighed,
der selv godkendte forfatningen og valgte et lille kirkeråd på 4
personer samt Jens Christensen som menighedens præst. Det var en lille
menighed på knap 40 medlemmer, hvorfor man heller ikke kunne forvente,
at de selv skulle kunne finansiere deres kirkebygning, som stod færdig
i 1939. Det havde ellers været Jens Christensens intention, men han
måtte acceptere, at man fra Danmark støttede byggeriet, så det kunne
blive forholdsvis hurtigt færdigt. For siden ’36 havde Jens Christensen
fået uddannet sin gode ven og hjælper Taib til præst, så man med
indvielsen af kirken den 1. april 1939 nu stod med en selvstændig
pathansk menighed med egen kirke, præstebolig og indfødt præst. Med
dannelsen af den pathanske menighed i Mardan mente Jens Christensen dog
ikke, at missionsselskabets opgave var nået. For der var stadig brug
for hjælp til det evangeliserende arbejde over for muslimerne, i at
støtte menigheden økonomisk og i det hele taget var der brug for råd og
hjælp, hvor det var nødvendigt. Menigheden var ikke så stor, at den
kunne klare sig selv, og samarbejdet med områdets anden lokale menighed
bestående af tilflyttede urdutalende punjabikristne var ikke det bedste
uden missionærerne som mellemled. Men da der også befandt sig andre
missionsselskaber i området, var der dog basis for et bredere
samarbejde mellem de forskellige menigheder og missioner, hvilket ikke
blev mindre påkrævet, da de gik ind i trange tider først forårsaget af
2. Verdenskrig og dernæst af selvstændiggørelsen og delingen af Indien,
der førte til oprettelsen af Vestpakistan i 1947.
Stilstand under 2. Verdenskrig.
På grund af den danske regerings samarbejdspolitik under 2. Verdenskrig
blev de danske missionærer i Indien betragtet som allierede med
tyskerne, hvorfor de i en lang periode befandt sig i noget, der mindede
om husarrest. Det skal også ses i lyset af, at Hitler sendte den
berygtede Brandenburgerdivision til Afghanistan med det formål at
indtage Indien. Det spændte forhold blev dog knap så anstrengt på grund
af Jens Christensen, der jo var amerikansk statsborger og med sin
militære baggrund kunne ernære sig som hvervningsofficer hos briterne.
Forbindelsen mellem Danmark og missionærerne blev nemlig afbrudt den 9.
april 1940, hvilket betød så trange kår for dem derude, at de måtte
lukke hospitalet og det meste af deres arbejde og lade den indiske
regering finansiere deres skole. Men med Jens Christensens arbejde som
officer kunne de dog brødføde sig selv i de år, hvor det meste af
missionens arbejde stod stille. Helt stille stod det dog ikke for Jens
Christensen, da han som nævnt også brugte tiden på at få oversat
Bibelen til pashtu, hvilket i øvrigt blev finansieret af det engelske
bibelselskab.
Præsteuddannelse og uddannelse i islam.
Hvor man i Europa kunne ånde lettede op efter krigen og med fornyet håb
gå i gang med at få genopbygget landene, så så fremtiden dog noget mere
dyster ud i Nordvestgrænseprovinsen, som foranlediget af mange års
islamisk nationalisme nu ville ende med at blive en provins i den
muslimske stat Pakistan. Europa var sluppet af med nazisterne og deres
totalitære nationalisme, mens Jens Christensen og de andre missionærer
med god ret kunne forvente, at dét ville blive deres fremtid, da de
ortodokse fundamentalistiske muslimer kunne løbe af med sejren i den
magtkamp, der allerede var mellem dem og de mere liberale muslimer. Det
blev dog de liberale muslimer, der i første omgang vandt magtkampen,
hvilket betød, at det nye styre udviste en vis retslig beskyttelse af
de religiøse mindretal. Men med forventning om at kunne blive smidt ud
af landet argumenterede Jens Christensen for, at de skulle afvikle
hospitalet og koncentrere sig om kirkearbejdet og det evangeliserende
arbejde, hvilket det også endte med, da man i 1952 solgte hospitalet
til Pakistans regering. Det betød ikke kun, at nye danske missionærer
med en teologisk baggrund blev ansat, men også at Jens Christensen gik
i gang med på den ene side at etablere en præsteuddannelse og på den
anden side forskellig uddannelse i islam for missionærer. Det sidste
blev ikke kun effektueret ved oprettelsen af en femårig uddannelse i
islam, men også igennem hans korrespondancekursus for missionærer i
muslimske lande, der blev påbegyndt i 1950 og senere blev til bogen
”The Practical Approach to Muslims”, som vi i dansk oversættelse kender
under titlen ”Konfrontation. Islam og kristendom ”. Desuden udgav han 4
hæfter med titlen ”Islam. Muhammedanisme og muhammedanermission”, der
udkom som bog i 1959 besørget af Alfred Nielsen fra Østerlandsmissionen.
Kristendom og islam.
Begge de to bøger om islam er væsentlige værker. Men ”The Practical
Approach to Muslims” vil jeg mene befinder sig i top10 af bøger om
islam på verdensplan og er da også Jens Christensens hovedværk, der
ikke kun er udgivet i tusindvis af eksemplarer ud over verden (senest i
en lettere revideret udgave fra 2001 fra et australsk forlag), men også
– ud over den danske oversættelse er oversat til tysk og enten er
færdigoversat til kinesisk eller er lige ved at blive det. Denne store
anerkendelse af værket hænger selvfølgelig sammen med den dybtegående
indsigt, Jens Christensen havde i islam, men hænger i endnu højere grad
sammen med, at hans formidling af stoffet ikke er tør distanceret
religionsvidenskab, men derimod et engageret redskab til hjælp for den
kristne, der skal forkynde over for muslimen. Jens Christensen så som
sagt nemlig sig selv og andre missionærer som stødtropssoldater i den
stridende kirke, der er Guds middel her på jorden, og hvor intet
menneske blot kan være tilskuer. Det er en kamp mellem lys og mørke,
hvor missionæren, som Jens Christensen selv skriver det i indledningen
til ”The Practical Approch…”, må give sig ”…i kast med islam, ikke som
et interessant videnskabeligt problem eller som et historisk faktum,
men som mørkets magt, som kæmper mod Guds åbenbaring i Kristus.” For at
give missionæren de bedste redskaber i denne kamp, går Jens Christensen
derfor meget praktisk og systematisk til værks og har opdelt bogen i en
række afsnit, der besvarer væsentlige og ofte stillede spørgsmål. Sådan
begynder han med at stille spørgsmålet, hvordan man skal komme i
kontakt med muslimen og går videre med spørgsmålet om, hvad formålet
er. For at neddæmpe almindeligt fromt sværmeri besvarer han
spørgsmålet, hvor missionæren skal finde plads til sit kristenliv.
Derefter kaster han sig mere konkret over spørgsmål om universalitet,
om bøgernes betydning, om lov og evangelium, om treenigheden, om Kristi
evige sønneforhold, om missionærens forhold til Muhammed og spørgsmålet
om, hvorfor kristendommen ikke har udviklet en sunnah. Hans skelnen
mellem kristendom og islam, hvad dette angår, er meget grundlæggende,
fordi sunnah’en er hovedkilden for islamisk etik og samfundslov. I
princippet er sunnah’en det næst efter Koranen, men i realiteten er den
hovedkilden, da muslimens fornuft siger, at der ikke findes nogen bedre
voldgiftsmand med hensyn til fortolkning af Koranens lære end Muhammed,
gennem hvem denne lære er blevet åbenbaret for menneskeheden. Emnet
berører derfor ikke kun de to vidt forskellige åbenbaringsbegreber i
kristendommen og islam, men understreger også, at islam mere er en
sociologisk religion end en teologisk. Faktisk kan man slet ikke tale
om åbenbaring i islam, men om inspiration som så har vist sig i
Muhammeds levevis, hvorfra muslimen henter sin tro og sine
adfærdsregler. Modsat dette står kristendommen, da Kristus ikke er et
ideal, man stræber mod at efterligne, men en Herre, som man adlyder.
”Hvad Gud gør for dig, er Guds gerning, og al din stræben er ørkesløs.
Og det er den anstødssten i vort forhold til Gud, hvorover alle
religiøse snubler og falder” skriver Jens Christensen til sine læsere.
Hans spørgsmål fokuserer altså mere på, hvordan den kristne bør have
afklaret sig med sin egen kristendom i forhold til muslimernes angreb
end på det modsatte. Det gøres dog i en eksemplarisk fin sidestilling
af kristendommens lære over for den muslimske, som så til sidst i
bogens fire sidste kapitler bliver helt konkret med sidestillinger af
troen på Allah og troen på Gud Fader, om tro på bøger og profeter, om
forskellen på forudbestemmelse og skæbnetro og forskellen i deres og
vores forståelse af opstandelse og dom. Det er desuden gjort ud fra den
erfaring, at islam ikke bare er en primitiv religion, men en yderst
stærk modstander, der skal tages alvorligt. Jens Christensen har derfor
heller ikke meget til overs for dem, der bare med en overfladisk
arrogance kalder Koranen for djævelens bog, ligesom han også finder det
alt for let at betegne Koranen som udtryk for en ophøjet tro på én gud.
I det hele taget
tager han afstand fra denne moralistiske tilgang til islam og påpeger,
at så snart vi fristes til i forhold til Gud at anse os selv for bedre
end muslimen, er vi kommet ind på farisæernes plads. Mission skal
derfor hverken være en ørkesløs diskussion om dogmer, trossætninger og
teologi eller give sig udtryk i kristenlivets tavse vidnesbyrd, for der
er kun én mulighed, og det er forkyndelse, det er modsigelse, hvor
vores troslære og teologi så er vores hjælpemidler.
Kirkeforfatningen bliver til.
Otto Paludans og andres påstand om, at Jens Christensen ikke havde sans
for den pakistanske folkelighed, virker fuldstændig grotesk, når man
også ser på hans indsigt i islam, hvis betydning for den pakistanske
folkelighed er enorm, da islam ikke har det med at være iført en
folkelig klædedragt, men tværtimod er at forstå som arabisk
kulturimperialisme, der nedbryder den lokale folkelighed og dermed
lader den arabiske kultur være den dominerende. Men lige så groteske
var også angrebene mod den kirkeforfatning, som Jens Christensen havde
fået udarbejdet i begyndelsen af 50’erne. For selvom det som nævnt
tidligere var ganske naturligt set ud fra en dansk folkekirkelig
synsvinkel at have forbehold mod, at en kirke skal have en forfatning
og styres af en synode og en biskop med store beføjelser, så var disse
forbehold ikke desto mindre udtryk for en mangel på forståelse af
forholdene i Pakistan, ligesom de faktisk også manglede forståelse for
forholdet mellem kristendom og folkelighed. Baggrunden for den
kirkeforfatning, som Jens Christensen havde udarbejdet i et tæt
samarbejde med sognepræst Poul Seidelin, var netop på den ene side, at
kristendommen altid vil være iført en folkelig klædedragt og derfor på
den anden side bevidstheden om den fare, der ligger heri, at der kan
opstå synkretisme og falsk lære, og at der kan blive uordentlige
forhold inden for kirken. I sit foredrag om ”Den danske kirke og vores
i Pakistan” på årsmødet den 11. august 1955 gjorde han netop med dette
som baggrund rede for, at en kirke i et muslimsk land naturligvis må
have et organisatorisk samlingspunkt, en kirkelig myndighed, en
kirkeret, en forfatning og drive en vis form for kirketugt, med mindre
man selvfølgelig ønskede en sekterisk linie, hvor præst og menighed er
fuldstændig frie til at forkynde og gøre, hvad de har lyst til, eller
man ønskede en udelukkende episcopal ordning efter romersk-katolsk
forbillede med biskoppen som den endelige myndighed i alle ting
vedrørende kirken. Indsigelserne mod kirkeforfatningen var da heller
ikke særligt gennemtænkte. De gik i første omgang mere på fy-ordet
”kirkeforfatning” end på selve indholdet af forfatningen og handlede
vel i bund og grund mere om, at Dansk Pathanmission ville miste deres
indflydelse på kirken derude og så jo altså dette, at det med stor
sandsynlighed ville blive Jens Christensen, synoden ville vælge som
biskop. Der var så heller ikke meget at sætte fingre på i det store
arbejde, som Jens Christensen og Poul Seidelin fremlagde, og som var
blevet til igennem nogle år, hvor et tæt samarbejde med et amerikansk
luthersk missionsselskab (World Mission Prayer League) var opstået og
endt med forhandlinger om at danne en forenet luthersk kirke i Pakistan.
Pakistans lutherske Kirke konsolideres.
Det var med Jens Christensens vanlige energi og engagement, at han
efter den første synode i november og sin bispevielse i december 1955
kastede sig over arbejdet med at få Pakistans lutherske Kirke
konsolideret. Et præsteseminarium blev oprettet, bilove til
forfatningen blev udarbejdet, man fik kirken officielt anerkendt, den
omtalte 5-årige missionæruddannelse i islam blev sat i værk, og Jens
Christensen kastede sig over udarbejdelsen af ”Book of Common Worship
of the Pakistani Lutheran Church”, der kom til at indeholde alle 5
bekendelser, alle kirkens ritualer, alle nødvendige
gudstjenesteordninger, alle kollekter og tekster for kirkeåret og alle
rubrikker, der havde med selve kirkens gudstjenesteordning at gøre.
Dette foregik i årene fra 1956 til ’59 i øvrigt i et tæt samarbejde med
Dansk Pathanmissions bestyrelse og andre kompetente personer i Danmark.
Påstandene om, at Dansk Pathanmission ville miste indflydelse på og
forbindelse til kirken, blev dermed gjort lidt til skamme. Derimod blev
det nu mere et ligeværdigt samarbejde, som blev endnu bredere, da den
norske muhammedanermission og det finske missionsselskab i slutningen
af 50’erne også gik med ind i kirkens arbejde. Alligevel fortsatte den
debat, der var begyndt ved årsmødet i 1955, som ikke kun omhandlede
forholdet mellem kristendom og nationalitet, men som også kom til at
omhandle forholdet mellem de vestlige gamle kirker og de unge kirker.
Men det var nu ikke en overvejende negativ debat, der fortsatte
kritikken, men en frugtbar gennemtænkning af problematikken, som ikke
mindst Jens Christensen bidrog til. Dog var den del af kritikken, som
omhandlede Jens Christensens person ikke døet ud. Mange havde fået et
horn i siden på ham efter debatten i 1955, og enhver kritik af Jens
Christensen som person og biskop, der kom ude fra Pakistan, blev af
nogle modtaget med kyshånd.
Splittelse i missionærforsamlingen.
De kritiske røster, der var begyndt at lyde ude fra Pakistan, kom først
og fremmest fra to unge og nye missionærer. Det drejede sig om Jens
Enevoldsen, der i april 1958 var blevet ansat som missionær af Dansk
Pathanmission, og som straks ved sin ankomst til Pakistan lagde sig ud
med Jens Christensen og de andre i missionærforsamlingen, da han ikke
ville underskrive lovene for Pakistan lutherske Kirke. Forholdet var
også anstrengt på grund af, at Enevoldsen var blevet ansat, uden at
missionærforsamlingen var taget med på råd, hvilket tradition og
vedtægter ellers påbød. Derfor betød dette naturligvis også et
anstrengt forhold mellem missionærforsamlingen og Dansk Pathanmissions
bestyrelse, som ikke blev bedre af, at de samtidig med var ved at
ansætte Knud Erik Wienberg, som ingen i missionærforsamlingen ønskede,
da han kun ville ansættes på en kort kontrakt og ikke gå ind i arbejdet
med den intention at blive derude hele sit liv. I dag vil de fleste nok
ikke fortænke Wienberg i hans standpunkt, men den gang var det for de
gamle missionærer derude en underlig overfladisk, uengageret og selvisk
tilgang til arbejdet som missionær, som beskæftigede dem en del uden
dog at være det, der førte til den splittelse, som for alvor brød frem
i foråret 1961. Det var derimod noget så banalt som dette, at Jens
Christensen overlod bispekontorets opgaver til sin sekretær Will Kane,
da Jens Christensen meget alvorligt syg af astma og malaria blev
hasteindlagt i Peshawar. Efter en formalistisk juridisk betragtning
burde Jens Christensen nemlig have indkaldt sin gode ven Taib, der var
bispesuppleant. Taib havde dog hele tiden anset sig selv som biskoppens
stedfortræder, hvilket dog ikke hindrede en anden amerikansk missionær
Bob Knutson mindre end to uger efter Jens Christensens indlæggelse at
anklage ham for konstitutionsbrud. Anklagen mod Jens Christensen var
foranlediget af Jens Enevoldsen, der også sendte en rapport om sagen
til Dansk Pathanmissions bestyrelse, der førte til, at Dansk
Pathanmission sammen med det amerikanske og det finske missionsselskab
anklagede Jens Christensen for alvorligt konstitutionsbrud, hvilket dog
blev pure afvist på kirkens 7. synode den 8. til 10. november 1961.
Splittelse mellem Dansk Pathanmissions bestyrelse og Jens Christensen.
Synodens afvisning af anklagerne blev dog ikke taget for gode varer af
de personer i Dansk Pathanmissions bestyrelse, der ikke brød sig om
Jens Christensen eller den mindre kreds af personer ude i Pakistan, som
havde uvilje mod ham. Det hele handlede da også mere eller mindre om at
få skovlen under ham, nærmest ligegyldigt hvilke midler det så krævede.
Sådan havde Jens Enevoldsen med sin lille kreds bag sig forsøgt at
presse Will Kane til at underskrive en erklæring om, at han ikke ville
være biskop, hvis det blev ham tilbudt. Og da Will Kane ikke bøjede sig
for presset, var det så, at Jens Enevoldsen sendte sin rapport til
Dansk Pathanmissions bestyrelse. Samtidig med blev der fra den lille
kreds med Enevoldsen i spidsen sendt flere breve hjem til Danmark fyldt
med urigtige sladderhistorier, som mange desværre labbede i sig. Den
skrivelse med anklagerne mod Jens Christensen som ledelsen af Pakistans
lutherske Kirke modtog fra Dansk Pathanmission, det amerikanske og det
finske missionsselskab forud for synoden i efteråret ’61 var da også
uden respekt for kirkens selvstændighed, da den indbefattede en trussel
om at standse samarbejdet fra den 1. juli ’62, hvis synoden ikke
reagerede positivt på deres anklager mod Jens Christensen. Hvad Otto
Paludan i 1955 havde ønsket – at Jens Christensen ikke skulle være
biskop – forsøgte bestyrelsen nu at presse igennem. Til det skal det så
også lige nævnes, at professor i kirkehistorie Torben Christensen havde
overtaget formandskabet i bestyrelsen efter Ejner Høge, og at Torben
Christensen helt stod på linie med Otto Paludan og varetog sit
formandskab på en måde, der ikke respekterede kirkens selvstændighed.
Dansk Pathanmission splittes.
Hele denne flere år lange strid er fyldt med intriger, uhæderlighed,
personhetz, sladder, løgn, usaglighed og fejhed, som ikke er værdigt
for nogen, men da slet ikke som afslutning på hele Jens Christensens
livsværk. Jeg har kun her givet et meget kort referat af hovedtrækkene
i denne sag. I Årsskriftet fra 1999 fra Selskabet til støtte for
Pakistans Kirke har jeg gennemgået det mere detaljeret, om end det også
her kunne være gjort mere udførligt, men dermed også endnu mere
enerverende at læse. Resultatet af Dansk Pathanmissions bestyrelses
manglende succes med for det første at få Jens Christensen afsat og for
det andet at få ændret kirkens forfatning, så de kunne få mere
myndighed over kirken, blev indkaldelsen til et ekstraordinært
landsmøde i Odense den 7. januar 1962, hvor bestyrelsen satte to
synspunkter til afstemning. Det ene synspunkt gik ud på, at Jens
Enevoldsen skulle meddeles kollats, at kirkens konstitution skulle
revideres, samt at Dansk Pathanmission skulle trække støtte og
missionærer væk fra kirken pr. 1. juni 1962, hvis deres krav ikke blev
opfyldt. Dette synspunkt blev støttet af Torben Christensen, C. Sander,
N. Otto Jensen og Bent Rasmussen. Det andet synspunkt gik ud på at
fortsætte støtten til kirken, tilbagekalde bestyrelsens beslutninger
vedrørende kirken og medvirke til udsoning mellem Jens Enevoldsen og
Jens Christensen. Dette synspunkt blev støttet af Paul Seidelin, Th.
Christensen og Aase Larsen. Afstemningen endte i Torben Christensens
favør med 40 stemmer imod 19, og den blev tolket som en afstemning for
og imod en ny bestyrelse, hvorfor de fire bestyrelsesmedlemmer, hvis
synspunkt havde flertal blandt kredsenes delegerede, supplerede sig med
tre nye medlemmer. Afstemningsresultatet skal i øvrigt ses i forhold
til, at umiddelbart før mødet i Odense blev der på forunderlig vis
grundlagt mange nye kredse rundt om i landet, der støttede Torben
Christensens synspunkter.
Støtteselskabet bliver oprettet.
Efter mødet i Odense blev der gjort forskellige mæglingsforsøg, som
ikke førte til noget resultat, og i slutningen af februar 1962 gik en
kreds sammen og dannede ”Komitéen til støtte for Pakistans Lutherske
Kirke ”, der i begyndelsen af marts udsendte en meddelelse. Heraf
fremgik det, at komitéens bestyrelse bestående af N. J. Rald som
formand, Paul Seidelin som sekretær, Ivan Lystager som kasserer og Aase
Larsen ville videreføre den gamle linie. Dermed var kirken ikke kun
sikret sit økonomiske grundlag, men kunne også fortsætte sit arbejde,
da flere af Dansk Pathanmissions missionærer ikke længere ønskede at
være ansat i Dansk Pathanmission. Således anmodede Will Kane og hans
hustru og Gurli Fischer i februar ’62 om deres afsked fra Dansk
Pathanmission, ligesom Taib ønskede at træde ud af selskabets tjeneste.
Desuden brød den norske muhammedanermission samarbejdet med Dansk
Pathanmission og ønskede dermed selv at støtte ægteparret Rudvin.
Striden fortsætter.
Dansk Pathanmission stod dermed tilbage med to unge missionærer ude i
Pakistan, der ikke hørte til nogen kirke, og som Pakistans lutherske
Kirke naturligvis ikke kunne tage ansvaret for. De ejede også kun en
enkelt bygning, som Jens Christensen havde lejemålet på frem til sin
afsked. Til gengæld havde Dansk Pathanmission en stor formue og sad på
hele organisationsapparatet i Danmark med kredsene, bladet osv. Men det
var ikke meget bevendt, hvis de levede op til deres løfte om at
fortrække fra kirkens område for at finde sig et nyt sted at føre
mission. De levede da heller ikke op til det løfte, men indledte
derimod en usmagelig ”strandhugst” hos kirkens menigheder, hvor det
lykkedes dem at få skabt splid mellem de kristne derude. Først da Jens
Christensen grundet sit helbred tog sin afsked som biskop i 1965, holdt
chikanerierne op, og parterne begyndte at kunne samarbejde. Det opnåede
Jens Christensen dog ikke selv at opleve, da han allerede den 24. juli
1967 døde i Viby ved Århus, hvor Margrethe og han havde bosat sig, da
de vendte hjem til Danmark i september 1966.
Den stridende Jens Christensen.
Ud fra en medicinsk diagnose døde Jens Christensen således strådøden!
Alligevel kan man dog godt sige, at han døde i kamp. For lige til det
sidste stod han fast på det, der var sandhed og ret og handlede efter
det. Han søgte ikke strid, men han mødte sine modstandere i strid og
tog, som det hæderlige menneske han var, fjendskabet på sig, så alle
vidste, hvor de havde ham. Det samme kunne sjældent siges om de
modstandere, som Jens Christensen krydsede klinger med. Både Anna
Bramsen og Jens Enevoldsen spillede med fordækte kort. Men hvor Anna
Bramsen tilbage i 30’erne var grebet af en from sag, så gik Jens
Enevoldsen efter manden med det formål at hytte sit eget skind. I
striden mellem Jens Christensen og Jens Enevoldsen drejede det sig
nemlig slet ikke om en eventuel teologisk uenighed, men om Jens
Enevoldsens ansættelsesforhold, hvor han som nævnt ikke ville
underskrive kirkens love eller acceptere at skulle gennemgå Jens
Christensens 5-årige uddannelse som islammissionær, ligesom han senere
selv ville bestemme, hvor han skulle arbejde, og hvad han skulle lave.
For at få sin vilje såede han splid, hvor han kunne og gjorde det på
den mest uhæderlige vis med sladder og løgnehistorier bag Jens
Christensens ryg. Men et er Jens Enevoldsens opførsel, noget langt
værre er den måde, som folk hjemme i Danmark brugte denne strid i et
forsøg på at få afsat Jens Christensen som biskop og dermed genvinde
magten over den pakistanske lutherske kirke. For det var netop det
sidste, som det i bund og grund handlede om. Det kom jo helt tydeligt
til udtryk hos Otto Paludan, som dog ikke skal beskyldes for at have
udført rænkespil i samme grad som Jens Enevoldsen. Otto Paludans
manglende forståelse for forholdet mellem kristendom og folkelighed og
kristendom og islam og hans manglende viden om Jens Christensens
beskæftigelse med disse forhold kan jo skyldes en utilstrækkelig
begavelse, hvilket så også kommer til udtryk i hans evne til at kunne
gennemtænke konsekvenserne af sine meninger og gennemskue det
selvmodsigende i dem. For selvmodsigende var kravet om, at kirken
derude kun måtte ansætte en indfødt som biskop, når argumentet var, at
der skulle tages folkelige hensyn, og kirken dermed skulle respekteres
som en selvstændig national kirke. Med et sådant diktat fra
missionsselskabets side ville man jo nemlig ikke respektere, at det var
synoden, der skulle afgøre, hvem der skulle være biskop. Spørgsmålet er
jo derfor alligevel, om der ikke gemte sig en lille ræv bag Otto
Paludans øre! For selvom hans synspunkt var båret frem af et naivt
grundtvigsk sværmeri, så virker det nu også som en taktisk manøvre til
på den ene side at bibeholde missionsselskabets formynderiske
indflydelse på den pakistanske lutherske kirke og på den anden side at
få rettet et personligt angreb på Jens Christensen. Den daværende
bestyrelse så det i hvert fald som et utiltalende mistillidsvotum til
Jens Christensen og bakkede i den forbindelse ham op.
Striden varer ved.
Det er jo gerne sådan, at kan man ikke klare sig på det saglige plan,
må man ty til det personlige. Det vidner hele denne sag om, hvor Jens
Christensen endte med at blive fremstillet som en rigoristisk kontrær
person, der skulle have misbrugt sin magt som biskop og søgt striden
for stridens skyld. Det er så også det eftermæle, som mange har forsøgt
at give ham, hvis de da ikke helt har forsøgt at ignorere ham. Sidste
sommer så man blandt andet, at den bedagede journalist Egon Clausen
fortsatte dette uhæderlige angreb på Jens Christensens person ved i en
artikel i Jyllands Posten blandt andet at kalde ham en magtsyg despot,
der opførte sig som en pakistansk klanleder med uindskrænket magt over
sit gods og sin stamme, og som ikke tålte kritik. Anliggendet var her
et angreb på det nyligt etablerede ”Islamkritisk Netværk”, hvis
initiativtagere Kathrine Winkel Holm og Thomas Reinholdt Rasmussen i en
kronik havde givet udtryk for, at Jens Christensen er en autoritet,
hvad angår hans teologiske arbejde med islam. Men i stedet for at
forholde sig sagligt til Jens Christensens teologi træder Egon Clausen
ind i rækken af personer, der på et usagligt grundlag angriber ham som
person. I den række af personer stod lige bag ham missionssekretær i
Danmission Harald Nielsen, hvis bog om Danmissions islamhistorie fra
2005 Egon Clausen ser ud til at have som sin eneste kilde. For også det
eftermæle, som Harald Nielsen i denne bog forsøger at give Jens
Christensen, er ikke kun et fordomsfuldt og usagligt angreb på Jens
Christensens påståede væremåde, men oven i købet en forvrængning af
ikke kun den historiske sandhed, men også af Jens Christensens teologi.
Sådan giver Harald Nielsen blandt andet Jens Christensen skylden for,
at Jens Enevoldsen i ’59 gav udtryk for, at en mullah var hans fjende,
fordi Jens Enevoldsen skulle have lært et sådant konfrontatorisk
missionssyn af Jens Christensen! Men sandheden er, at Jens Christensen
aldrig kunne have drømt om at betragte en mullah som sin fjende,
ligesom han ikke mente, at mission skulle føres som en konfrontation.
For Jens Christensen var en mullah et menneske, som han selv, en synder
over for Vorherre, der har brug for at høre evangeliet om syndernes
forladelse i Jesu navn. Dette budskab skal ikke leveres ved en
konfrontation, men ved at forkynderen udviser tolerance og finder sig i
at blive latterliggjort, ringeagtet, hadet og forfulgt, hvilket ikke
kan undgås, da evangeliet og islam altid mødes i en konfrontation! Men
dette forstår Harald Nielsen og Egon Clausen ikke. I deres hoveder
giver Jens Christensens teologi, kirke- og missionssyn åbenbart ingen
mening. Måske de slet ikke har sat sig ind i den? Eller måske det
snarere forholder sig, som det gjorde i Jens Christensens levetid, hvor
han var en anstødssten for de missionsselskaber og kirkelige
organisationer, der hånd i hånd med vestlig imperialisme betragtede
verden som deres menighed og skjulte deres hensigter bag filantropisk
og humanitært arbejde. Hvad der blandt andet forargede dem var og er,
at han ikke skelnede mellem mission og kirke og derfor påpegede, at der
ikke findes missionsmidler ud over kirken selv, som er Guds middel,
ligesom han dermed også tog afstand fra institutionsmission og enhver
snak om missionsselskabernes metoder og motiver! I Jens Christensens
teologi, kirke- og missionssyn er hverken kirke, missionsselskab eller
kirkelige organisationer frelsesanstalter. Her gives der ingen løfter
om personlig succes eller bedre levestandard. Her gives ikke rammer for
et karriereforløb som ”købmand” i humanitært arbejde pakket ind i
kristen fromhed. Her stilles der blot krav om lydighed, hvilket giver
det eneste resultat, som kirken skal forholde sig til, at evangeliet
nemlig bliver forkyndt. Det var vel det, der allermest forargede Jens
Christensens modstandere for 40-50 år siden, og som forarger hans
modstandere i dag. Ja, det er akkurat det samme, som forarger muslimen:
nemlig at blive konfronteret med evangeliets sandhed!
Jens Christensens eftermæle.
Jens Christensen så det som sit livs opgave at få etableret en
selvstændig luthersk kirke i Nordvestgrænseprovinsen. Det var en
opgave, som han løste med et imponerende resultat. Ikke kun når man ser
på hele det organisatoriske arbejde med alt, hvad det indebar af
digtning af salmer over oversættelse af Bibelen til udarbejdelse af en
kirkeforfatning, men også når man ser på det egentlige mål. For målet
var for ham ikke, hvor mange der var medlemmer af kirken og hvor mange,
der lod sig omvende. Men målet var, at evangeliet blev forkyndt som en
gentagelse for de kristne og som en begyndelse for muslimerne. Det er
så et mål, hvis resultat heller ikke kan måles, men blot konstateres i
den teologi, der hermed bliver drevet. Sådan er Jens Christensens
teologiske arbejde da også det, der er hans egentlige eftermæle. For
godt nok står kirkebygningen stadig ude i Mardan, som det sted, hvor de
kristne søger hen om søndagen, når de skal høre Guds ord. Men den er
levet videre i sin egen klædedragt. Jens Christensens teologiske
arbejde står derimod lige så aktuelt i dag som for 50 år siden og lyder
med så klar og befriende en røst, at det faktisk i dag i endnu højere
grad vækker forargelse hos vor tids fromme kulturimperialister, der vil
forbedre verden i deres eget eller en politisk ideologis navn. Det er
ikke kun hans kirke- og missionssyn, der er værd at beskæftige sig med,
fordi det er tænkt ud fra den situation, hvor kristne er et mindretal i
et muslimsk land. Men det er i særlig grad værd at beskæftige sig med
hans arbejde med islam og islammission. Det blev hans livsværk. Og det
blev det, fordi det blev skrevet ud fra målet om at være lydig over for
den opgave, at evangeliet skal forkyndes for alle folkeslag.